Vad jag tycker =)

Publicerat: 2010-04-12 | 20:27:41
Dom som står i samma stall som mig kan tycka att jag är ooooooootroligt seg ;)
Och ja det e jag :) Jag kan sitta 1h och bara torka hennes ben om det är det som behövs=) Sen står jag oftast (inte när jag e stressad, hatar o vara det) i bara borstar henne i ca 40 min, lite mer :)
Även fastän hon kanske var ren redan när jag tog in henne ;) Och det är för att:
1. Jag vill ha en GLÄNSANDE ponny =)<3
2. Det får igång blodcirkulationen på dom :)
3. Jag tycker det är väldigt viktigt att så och pyssla med sin häst, och visa att man bryr sig, inte bara rida, mocka snabbt o sen åka;) Man får faktiskt bra kontakt med sin häst, och dom lär sig lita mer på dig och dom får förtroende för dig :)
4. Man vet också vad som är "normalt för sin häst" och deras "normala" betende :)
5. Många hästar, inkl. Nobless tycker det är skönt att stå och bli ompysslad :)
6. Jag tycker det är väldigt mysigt och roligt och stå o pyssla med henne<3
7. Om du sköter din häst bra, minskar du risken för skador och sjukdomar,  du ser till så benen är torra o lerfria, inte får sjukdomar och du märker direkt om det är ngt fel på din häst, ett tips som jag alltid gör är att visitera hästen varje dag, jag känner alltid igenom benen noga både före och efter ridning, och känner nästan alltid över hennes rygg en gång per dag :) Dessutom borstar jag ju länge varje dag och då märker jag om det e ngt fel på henne *peppar peppar ta i trä* att det inte har varit ngt allvarligt, och hoppas det aldrig kommer ske <3

Här är bara några av alla sakerna varför jag tycker man ska vara noga med sin hästs skötsel och borsta väldigt noga varje dag =)

SKÖT OM DIN HÄST NOGA, DEN STÄLLER UPP FÖR DIG DÅ VILL DEN ATT DU STÄLLER UPP FÖR DEN OCH ATT DU SKÖTER DEN NOGA!  ;) :P


Nobless<3 Mitt ALLT <3
Ingen kopiering från min blogg är tillåten!


Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback