Rakning!

Publicerat: 2010-12-29 | 10:44:00
Jag tycker hästar som rids och tränas aktivit ska rakas. Får dom lång päls, blir de lättare svettigare, när det e kallt så är det lätt att dom blir sjuka och blir dom svettiga tar det väldigt lång tid för dem att torka.
Det är vanligt att man ser små lurviga shettisar o b-ponnysar och de rids oftast inte så über seriöst och då kan de får ha lång o gosig päls, dock ser de ut som små troll haha.
Islandshästar är också de undantaget jag tycker. De är vana att gå med lång päls i tuffa väderlekar, dock om dom tävlas e det en annan femma.

Täcken är en självklarhet för mig att ha på på sina hästar. Oavsett om dom inte är rakade eller rakade, så kan dom iaf ha ett tunt täcke, särskillt när det är under 0an.

Nobless är dock inte rakad. Hon har fullblodsgener och har därför väldigt tunn päls. Jag vet inte hur många kommentarer jag har fått när jag säger att hon inte är rakad, alla blir jättechokade hahah. Hon är så extremt känslig, hon får skav av täcken (fast jag har bogskydd, dock inte lika mkt iår)  och schabrak m.m. så det är också en anledning varför jag inte rakat henne, då skulle det skava på huden, AJ. Nobless har också ganska bra kondition och blir inte särskillt svettig på vintern så jag slipper oroa mig för det.

Ländtäcke bär du ha på din häst oavsett om den är rakad eller inte, blir den för kall skadar det rygg och SI-leden (har jag för mig det va). Jag börjar oftast rida med lättare ländtäcken i oktober. Ibland senare o ibland tidigare beroende på väder o temperatur.


Förra vintern, bogskav fastän hon hade bogskydd varje dag... jag o
Nobless e längstbak, vi e minst haha.
Ingen kopiering från min blogg är tillåten!
Postat av: hanna

Tänkte bara på en sak.. Du skriver att alla hästar bör ha täcken om det är under nollan, och att är hästen oklippt ska dom ha ett tunnare täcke. Men har man en tex en shettis eller isis som får tjock och varm vinterpäls är det ju bättre att låta dem gå utan, för lägger man på ett täcke plattar man till pälsen och förstör pälsens naturliga isolering! Endast vid dåligt väder, som regn + blåst eller snöstorm kommer dessa hästar gynnas av ett täcke.

Kan dessutom inte se någon anledning att ha ländtäcke på en häst som är orakad på rumpan (av samma skäl) annat än vid dåligt väder heller! :)



De flesta hästar blir inte kalla om den har tjock päls och definitivt inte om den har lite fett på kroppen också, för fett isolerar!! (självklart finns undantag, men man märker ju på hästen om den fryser!)

2010-12-29 | 19:19:23
Postat av: malin

haha ja jag skrev ju att isisar o shettisar är undantag med klippning o då menar jag täcken oxå, men allt beror ju på hur hästen är, helt sant :)

2010-12-29 | 19:21:53
URL: http://alltomponny.blogg.se/


Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback