Egen häst

Publicerat: 2011-01-06 | 15:37:38
Nu kommer lite vad som bör tänkas på o kostnader m.m.

Jag har haft egen häst i snart 2år  och det är det bästa som finns helt klart.

Men det tar väldigt mkt tid, är jag själv i stallet brukar det ta precis 3h när mamma hjälper mig tar det mellan 2 och 2,5h oftast. På helger brukar man vara ute iaf 4h i stallet så tid tar det. Även fast man har prov i skolan, det är kolsvart eller ös regnar så måste hästen ridas och skötas om. Det är inget som går att skita i. Varenda dag, julafton, nyår m.m. Det är sjukt många gånger man har fått säga nej till kompisaroch göra saker p.g.a. att man måste till stallet. Hästen måste vara prio 1.

Det kostar också väldigt mkt. Först stallhyra, stråfoder, krafftfoder, strö, vaccinationer, hovslagare, tränare, tävlingar, transport, licenser och för att inte tala om utrustning.
Hästen måste ha ett antal täcken, regntäcken, vintertäcken, fleece täcken, ländtäcken, svetttäcke o ev. flugtäcken. Sen är det ju sadlar, träns, schabrak, grimmor, skydd o salvor m.m. Det är ju heller inte så att hästprylar e billigt, ett vintertäcke kostar oftast runt 1000lappen o man behöver iaf 2 olika tjocklekar, och ifall ett skulle bli blött eller gå sönder så har man alltid ett extra. 
Listan kan glra gigtisk lång. En tävlingdag går ofta på 500lappen på lokal nivå för två starter, o då har vi endå egen transport..
Jag har inte koll på var snitt månads kostnaden brukar ligga på men kanske 5000... o då har vi endå bra stallhyra där mkt ingår =)

När det blir varmare så kan jag fota all min utrustning haha så kan ni se vad mkt som behövs haha. 

Men det är det absolut bästa som finns <3


Samma dag som Nobless kom hem till mig <3
Ingen kopiering från min blogg är tillåten!


Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback